_

_

روایت سرخ کوچه بنى هاشم

  روایت سرخ کوچه بنى هاشم
 
فاطمه!
این چه غم شگرفى است نهفته در نام تو که مرغ پرشکسته دل را در آسمان بارانى چشم ها به پرواز در مى آورد! این چه اندوه عظیمى است که قلب ها را حول محور یاد پاک و آسمانى ات به چرخش وا مى دارد!
بانو!
حکایت آن در سوخته از جنس کدام حکایت است که نام و یادت را بر سردر دل هاى سوخته نگاشته است. روایت سرخ کوچه بنى هاشم از جنس کدام روایت است که امروز کوچه پس کوچه هاى شهر و دیارمان را به نشانى نیلگونى جاى سیلى، کبود آذین بسته است. حدیث پهلوى شکسته و میخ در از جنس کدام ناگفته است که جگر عاشقانت را مى سوزاند و آتش آن را شعله ور مى سازد.
خانم!
هنوز گریه هاى شبانه ات در دالان تاریخ طنین دارد. هنوز وفاداریت نسبت به على(ع) درس آموز است.
هنوز غربت مولایمان با مظلومیت تو تفسیر مى شود.
هنوز فریاد عدالت خواهى شیعه از منبر بلند تو فریاد مى گردد.
زهراجان!
در ماتم شهادت مظلومانه ات، شال هاى سیاه عزا بر دوش داریم و دل هایمان با زلال محبت به تو صیقل مى یابد.
فاطمه جان! شیعه با امید ظهور فرزندت و یافتن قبر پنهانت داغ هاى تلخ آن روز و آن کوچه را بر خود هموار مى کند و به امید شنیدن صداى رساى «انا بقیة الله الاعظم» کوچه پس کوچه هاى هجران را با نجواى «اللهم عجل لولیک الفرج» طى مى کند .
ستارگان آسمان در رثای آن بانو عزادارند ، نمی‌درخشند و ماه یگانه فرمانروای دشت سیاه شب ، از شرم در دل کوه پنهان شده است.
گفتند و گفتیم که فاطمه فاطمه است و بی‌شک او نه فقط دخت پیامبر(ص) ، همسر علی (ع) ، مادر حسن (ع) و حسین (ع) است بلکه او در میان زنان دنیای اسلام ، محبوب‌ترین و محجوب‌ترین است.
 
 
 
 

 

 

 

 

 

حضرت " فاطمه زهرا(س) درسال پنجم بعثت در روز بیستم جمادی الثانی ، در حالی که ‪ ۴۵‬سال ازولادت پیامبراسلام (ص)می‌گذشت،در مکه دیده به جهان گشود.
ایشان را به نام‌های فاطمه و القابی چون زهرا، صدیقه ، طاهره ، راضیه ، مرضیه، مبارکه، عذرا، بتول ، محبوبه ،سیده النسا، سیده نساء‌العالمین و خیرالنساء می‌خواندند.


از جمله کنیه‌های آن حضرت ام‌الحسن،ام الحسین ،ام المحسن ، ام الائمه و از همه والاتر ام ابیها است که این یکی از زیباترین کنیه‌های آن حضرت است و به معنای "مادر پدر" است.
و این کنیه آخری را رسول خدا صلی الله و علیه و اله و سلم بر زهرا گذاشته بود ، چرا که برای او همچون مادری دلسوز بود.


"پس از رحلت پیامبر ، مصیبت‌های فراوانی قلب زهرا(س) را فشرد و زندگی را برای او تلخ و غیر قابل تحمل کرد ، از یک سو فقدان پیامبر که هم پدر بود و هم راهنما و از سوی دیگر رفتار توطئه‌گران در غصب خلافت امیر مومنان علی (ع) ، او را ازرد.


این رنجها و مشقت‌ها زخمی ناآشنا را بر دل فاطمه ( س) نهاد چنانچه گفته می‌شود زهرا (س) پس از وفات پدر چند ماهی بیشتر زندگی نکرد و در ان همان مدت کوتاه ان قدر گریه کرد تا ایشان را یکی از بکائین یعنی بسیار گریه‌کننده نامیدند.
آن حضرت بسیار به زیارت قبر پدر می‌رفت و می‌گریست و ناله می‌کرد.


سرانجام اندوه طاقت فرسای زهرا(س) و صدماتی که بر او در دفاع از حریم ولایت وارد آوردند ، او را از پای درآورد و بیمار و بستری ساخت.
در مدت زندگی حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت رسول خدا (ص ) بین مورخان و راویان اختلاف نظراست.


بیشترین وقتی که گفته‌اند شش ماه است و کمترین وقت چهل روزاست ، ولی معروفترین نظریه آن است که در سیزدهم جمادی الاولی و یاسوم جمادی الثانی سال ‪ ۱۱‬هجری ،یعنی هفتاد و پنج روز و یا نود و پنج روز پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ، حضرت فاطمه از دنیا رفت و با شهادت او یاد یاس کبود بر دلها و قلب مسلمین جهان باقی ماند.


او در وصیت نامه خود خطاب به حضرت علی (ع) آورده است : " مرا شبانه غسل بده و کفن کن و مخفیانه به خاک بسپار ، راضی نیستم کسانی که پهلویم را شکستند و کودکم را سقط کردند و اموالم را مصادره کردند به تشییع جنازه‌ام بیایند و برایم نماز بخوانند ، قبرم را نیز مخفی کن."


امروز قبر آن حضرت از دیدگان ما پنهان است اما سه مکان را محل دفن آن حضرت می‌پندارند.
خانه خود فاطمه (س) ، بین قبر و منبر حضرت رسول خدا (ص) و قبرستان بقیع از جمله مکان‌هایی هستند که گفته می‌شود فاطمه (س) در خاک مقدس آنان آرمیده است.

 

 


 

 

 

زندگانى حضرت زهرا سلام الله علیها  در یک نگاه:


 
نام :  
فاطمه

کنیه هاى مشهور :
ام الحسن ، ام الحسین ، ام ابیها، ام الائمه .

مشهورترین لقبها :
زهرا، صدیقه ، طاهره ، کبرى ، سیده ، بتول .

پدر :
حضرت محمد بن عبدالله صلى الله علیه و آله پیامبر عظیم الشاءن اسلام .

مادر :
خدیجه علیهاالسلام بنت خویلد همسر فداکار پیامبر اسلام .

محل تولد :
مکه .

سال تولد :
سال دوم بعثت ، و به روایتى : سال پنجم .

روز میلاد :
بیستم جمادى الثانى .

نام همسر :
على بن ابى طالب علیه السلام ، پسرعموى پیامبر اسلام .

زمان ازدواج :
رجب یا ذى حجه سال دوم هجرت در مدینه .

مدت زندگانى با على علیه السلام :
نه سال .

میزان مهریه :
400 مثقال نقره مسکوک

فرزندان :
حسن علیه السلام ، حسین علیه السلام ، زینب کبرى ، ام کلثوم و یک فرزند سقطشده به نام محسن

شهادت :
در سال یازدهم هجرى

محل دفن :
پنهان است

تعداد احادیث و روایات باقیمانده درباره آن حضرت :
حدود 2000 مورد.

تعداد سخنان باقیمانده از حضرت فاطمه :
حدود 130 مورد.

تعداد اشعار باقیمانده از آن حضرت :
حدود 29 قطعه .

تعداد خطبه هاى باقیمانده از آن حضرت :
2 خطبه .

سایر آثار علمى باقیمانده از آن حضرت :
مصحف فاطمه علیهاالسلام که به خط همسر گرامش على علیه السلام نوشته شده و در نزد فرزندان آن حضرت بوده و هم اکنون در دست حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشریف مى باشد.


مشهورترین و صحیح ترین مناقب و فضائل آن حضرت
1. اینکه غضب فاطمه علیهاالسلام موجب غضب خدا و رسول او، و رضاى فاطمه سبب رضاى ایشان است .
2.فاطمه برترین زنان دو عالم است .
3. فاطمه معصوم از هرگونه گناه مى باشد.
4. آن حضرت محبوبترین و عزیزترین مردم در نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله بوده است .
5. خداوند در روز قیامت ، به آن حضرت اجازه شفاعت مى دهد.
6. صدور معجزات بسیار از حضرت فاطمه علیهاالسلام .
7. بى مانندبودن ایمان و یقین فاطمه علیهاالسلام .
8. زهد و قناعت نمونه .
9. احترام بى حد پیامبر به آن حضرت .
10. او عابدترین مردم در زمان خود بوده است .
11.صدق و راستگویى حضرت فاطمه علیهاالسلام .
12.علم وافر آن حضرت . 
  

 بیشتر بدانید :

 

پیامبر اکرم (ص) فرمود: دخترم از این جهت «فاطمه» نامیده شده که خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم رهایى بخشیده است.

برخى سال تولد آن حضرت را، دوم بعثت و برخى دیگر پنج سال قبل از بعثت پیامبر (ص)، سالى که قریش، کعبه را تجدید بنا کرد، مى‏دانند. آن حضرت، آخرین دختر پیامبر اکرم (ص) و محبوب‏ترین آنان نزد رسول خدا (ص) بود.

محل تولد: مکه معظّمه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).

نسب پدرى: رسول خدا محمد مصطفى (ص) بن عبدالله بن عبد المطلب(ع).

مادر: خدیجه بنت خویلد. این بانوى مکرّمه که ام‏المؤمنین و جدّه ائمه‏معصومین (ع) است، نخستین همسر و یاور پیامبر اکرم (ص) بود که با جان و مال خویش در خدمت آن حضرت بوده و نهال اسلام را آبیارى و بارور کرد. به همین دلیل خداوند متعال وى را در ردیف زنان مقدس و عرشى قرار داده است. پیامبر اکرم(ص) درباره شخصیت خدیجه و خدماتش فرمود:

وَاللّهِ ما أبدَلَنى اللّهُ خَیْراً مِنْها، امَنَتْ بى حینَ کَفَرَ النّاسُ وَ صَدَقَتْنى اِذْ کَذَبَنى النّاسُ وَ واسَتْنى بِمالِها اِذ حَرَمنى النّاسُ وَرَزَقَنى مِنْهاَ اللّهُ الْوَلَدَ دُونَ غَیْرِها مِنَ النِّساءِ.

سوگند به خدا بهتر از او را خداوند براى من جایگزین نکرده است. او به من ایمان آورده بود در حالى که مردم کفر ورزیده بودند؛ و مرا تصدیق کرده، در حالى که مردم تکذیبم کرده بودند؛ و با اموالش با من مواسات کرده، در حالى که مردم محرومم کرده بودند؛ و خداوند از او به من فرزندانى روزى کرد و از سایر زنان چنین موهبتى نصیبم نشد.

مدت همسرى با امام على(ع): از سال دوم هجرى در سن نه سالگى تا سال یازدهم، به مدت نه سال.

تاریخ و علت شهادت: سوم جمادى الآخر سال ۱۱ هجرى، ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به خاطر تألمات و رنج‏هایى که پس از وفات رسول خدا(ص) و غصب خلافت امیرالمؤمنین على (ع) متحمل شده بود و پس از چهل (یا۴۵) روز بیمارى به شهادت رسید.

محل دفن: نامعلوم است. ممکن است مزار آن حضرت، در قبرستان بقیع یا در روضه پیامبر اکرم (ص) یا در منزل آن حضرت (ص) و یا در مکان دیگرى باشد که بنا به وصیت آن حضرت، محل دفن ایشان از چشم دیگران پنهان مانده است.

همسرارجمند: امیرالمؤمنین، امام على‏بن ابى طالب(ع).

فرزندان: ۱/ امام حسن مجتبى (ع). ۲/ امام حسین (ع). ۳/ زینب کبرى (س). ۴/ ام‏کلثوم (س).

همچنین حضرت فاطمه (س) فرزندى را حامله بود که پیامبر اکرم (ص) وى را «محسن» نامیده بود و پس از رحلت رسول خدا (ص) بر اثر فشارهاى روحى و قرارگرفتن حضرت فاطمه (س) بین در و دیوار خانه، توسط مهاجمان، سقط شد.

اصحاب و یاران: ۱/ ام ‏هانى بنت أبى طالب. ۲/ أمامه بنت ابى العاص. ۳/ أسماء بنت عمیس. ۴/ ام ‏سلمه. ۵/ ام ‏ایمن. ۶/ فضّه. ۷/ سلمى بنت عمیس (همسر حمزه سیّدالشهداء) و …

زمامداران معاصر: ۱/ پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص) (۱۱-۱ق.). ۲/ ابوبکربن ابى قحافه (۱۳-۱۱ق.).

ه خاطر مقام معنوى و عرفانى حضرت فاطمه زهرا (س) پدرش، حضرت محمد (ص) او را بسیار گرامى مى‏داشت و بر همگان برترى مى‏داد. در این ‏باره، روایات فراوانى است که به نقل چند روایت از آن ها بسنده مى‏کنیم:

۱/ قالَ رسول اللّه (ص): یا فاطِمَة! ألاتَرْضِینَ أن تَکُونی سَیِّدَةُ نِساءِ الْعالَمینَ وَسَیِّدَةُ نِساءِ هذِهِ الاُمّةِ وَ سیِّدَةُ نِساءِ الْمُؤمِنینَ.

اى فاطمه! آیا خوشحال نیستى از این‏که سیّده بانوان دو جهان (دنیا و آخرت) و سیده زنان این امت (اسلام) و سیّده بانوان مؤمنان هستى؟

۲/ خَرَجَ النَّبِیُ (ص) وَهُوَ آخِذُ بَیَدِ فاطِمةَ، فَقالَ: مَنْ عَرَفَ هذِهِ فَقَدْ عَرَفَها وَمْنَ لَمْ یَعْرِفْها فَهِىَ فاطِمَةُ بِنْتَ محُمَّدٍ وَ هِىَ بَضْعَةُ مِنّى، وَ هِىَ قَلْبى، وَ رُوحى اَلّتى بَیْنَ جَنْبى، فَمَنْ آذاها فَقَدْ آذانى وَ مَنْ آذانى فَقَد آذى اللّه تَعالى‏.

پیامبر اکرم (ص) در حالى که دست فاطمه را گرفته بود، از منزل بیرون آمد و فرمود: هر کسى این شخص را مى‏شناسد، که مى‏شناسد، و هر کسى او را نمى‏شناسد، بداند که او فاطمه، دختر محمد مصطفى (ص) است. او نوردیده من، قلب من و روح من در کالبد من است. هر کس او را بیازارد، مرا آزرده است، و هر کس مرا آزار دهد، خداى سبحان را آزرده است.

۳/ قال رَسُولُ اللّهِ (ص): یا فاطِمَة! اَنَ‏اللّه عزَّوَجَلَّ یَغْضِبُ لِغَضَبِکَ وَ یَرْضى لِرَضاکَ.

اى فاطمه! خداى عزّوجلّ با خشم تو به خشم خواهد آمدو با رضایت تو راضى خواهد شد.

بدین گونه، پیامبر اکرم(ص) فضیلت و برترى فاطمه زهرا (س) را بر اطرافیان و مسلمانان عصر خویش اعلام نمود؛ اما پس از رحلت پیامبر گرامى (ص) و در عصر خلیفه اوّل (ابى بکربن ابى قحافه) فاطمه زهرا (س) در حالى که در فراق پدرش شدیداً اندوهگین بود، مورد بى‏مهرى و حتى اسائه ادب متولیان امور قرار گرفت. آنان هم از جهت سیاسى، هم از جهت اقتصادى و هم از جهت عاطفى صدمات شکننده‏اى بر آن حضرت روا داشتند، به گونه ‏اى که این الگوى بانوان عالم پس از رحلت پدرش بیش از ۹۵ یا ۷۵ روز زنده نماند و از این مدت نیز حدود ۴۵ روز را در بستر بیمارى به سر برد.

داستان ذیل که از منابع اهل سنّت نقل شده است، نشان دهنده حرمان و آزارهایى است که فاطمه زهرا (س) از سوى زمامداران عصر خویش دیده و نیز نشانى است از عدم رضایت آن حضرت از آنان.

اِنَّ فاطِمَةَ تَمسَّکَتْ بِحَقِّها بِالْکامِل، وَ عَلِمَتْ بِالْمُناقِشاتِ الَّتى دارَتْ بَیْنَ زَوجِها وَ الصّدیق وَ عُمَرِ، فَاعْتَکَفَتْ فى مَنْزِلِها وَ امْتَنَعَتْ عَنْ مُقابِلَةِ الصِدّیق، اِلى‏ أنَ قالَ عُمَر لاَبى بَکر: اِنْطَلِقْ بنا اِلى‏ فاطِمَة فَإنّا قَدْ اَغْضَبْناها وَ اسْتَأذَنا عَلى فاطِمَة فَلَمْ تَأذَنْ لَهُما. فَأِتیا عَلِیّاً فَکَلَّماهُ….

فاطمه (س) خواهان تمام حقش بود و از مناقشاتى که بین همسرش، على(ع) (درباره خلافت) و ابوبکر و عمر جریان داشت،با خبر بود. آن حضرت، معتکف خانه خویش شده و از روبه‏رو شدن با خلیفه امتناع مى‏ورزید تا این‏که روزى عمر به ابى بکر گفت: بامن بیا تا نزد فاطمه (س) برویم؛ چه این‏که ما او را به خشم آورده‏ایم. به درِ خانه فاطمه (س) آمدند و از او تفاضاى ملاقات نمودند. آن حضرت به آنها اجازه ملاقات نداد. آنان نزد على (ع) آمدند و با او سخن گفتند (و از وى درخواست ملاقات با فاطمه (س) را نمودند). با وساطت على (ع) آنان اجازه ملاقات یافته و بر حضرت فاطمه(س) وارد شدند و روبه‏روى آن حضرت نشستند. حضرت فاطمه (س) چهره از آنها به سوى دیوار برگرداند. آنان به فاطمه (س) سلام گفتند. فاطمه (س) با صداى ضعیفى جواب سلام داد.

ابوبکر آغاز سخن کرد و گفت: اى دخت رسول خدا! سوگند به خدا، براى من قرابت پیامبراکرم (ص) دوست داشتنى‏تر است از قرابت با خود من، و تو نزد من، محبوب‏تر از دخترم، عایشه هستى. سوگند به خدا دوست داشتم روزى را که پدرت رسول خدا (ص) وفات یافت، من هم مرده بودم و پس از او زنده نمانده بودم.

آیا تو گمان دارى که من تو را بشناسم و فضل و شرفت را بدانم، در عین حال از حقت و از میراث پدرت رسول خدا(ص) تو را باز دارم؟ آیا تو از پدرت، پیامبر اکرم (ص) نشنیدى که فرموده بود: «آنچه از ما به جاى مانده است، ارث برده نمى‏شود. آنها صدقه است؟»

در این هنگام، فاطمه (س) گفت: آیا مى‏خواهید حدیثى را از رسول خدا(ص) براى شما روایت کنم تا شما آن را بدانید و به آن عمل نمایید؟ آنها گفتند: بلى، مى‏خواهیم بشنویم.

فاطمه (س) گفت: آیا از پیامبر اکرم (ص) نشنیده بودید که فرمود: «رضایت فاطمه، رضایت من است و خشم فاطمه، خشم من است. پس هر کس که فاطمه را دوست بدارد، مرا دوست داشته است و هر کسى فاطمه را خشنود کند، مرا خشنود کرده است و هر کس فاطمه را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است».

آن دو گفتند: بلى این حدیث را از پیامبر (ص) شنیده بودیم.

فاطمه (س) گفت: پس من خدا و فرشتگانش را گواه مى‏گیرم که شما مرا به خشم آوردید و خشنودى مرا فراهم نکردید. هر آینه من در حالى پیامبراکرم (ص) را دیدار مى‏کنم که از شما در نزد او شکوه‏مندم.

ابوبکر گفت:اى فاطمه! من از خشم پدرت و از خشم تو به خدا پناه مى‏برم.

در این هنگام ابوبکر به شدت گریست. او به قدرى گریه کرد که نزدیک بود جان به لب شود.

باز فاطمه (س) به آنها گفت: به خدا سوگند در هر نمازى که بر پاى دارم، شما را نفرین مى‏کنم.

آنان از نزد فاطمه (س) بیرون رفتند. ابوبکر در حالى که مردم، اطرافش را گرفته بودند و او گریه مى‏کرد، گفت: هر یک از شما با محرم خویش شب را به صبح مى‏رسانید و به خانواده خود شادمان هستید، مرا ترک کردید. من در شادى شما نیستم. مرا به بیعت شما نیازى نیست، بیعت مرا پس گیرید و….

آرى، این چنین بود وضعیت حضرت فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و متولیان امور. آنان در خصوص سفارش قرآن نسبت به اقربا و اهل بیت پیامبر(ص) (قُلْ لا اَسْئَلُکُم عَلَیْهِ اَجْراً اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى القُربى‏) این گونه عمل کرده و مزد رسالت را دادند!  

 


حضرت فاطمه(س)؛ بانوی کرامت و تقوا



فاطمه زهرا محبوبترین چهره دینی، علمی، ادبی، تقوایی و اخلاقی مسلمانان و حتی دیگر مردم جهان است . شخصیت حضرت فاطمه زهرا سیدة نساء العالمین اسوه و الگویی کامل برای تمام زنان عاشق عفت و فضیلت است .

در دامن پاک آن حضرت دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین (ع) سرور شهیدان تربیت یافتند، زینب کبری(س) مظهر شجاعت و نمونه سخنوری و حق طلبی نیز در دامان فاطمه زهرا پرورش یافت.

نامها و لقبهایی که آن حضرت دارد همه بیانگر صفات و سجایای ملکوتی اوست، صفاتی چون صدیقه طاهره ، زکیه ، زهرا ، سیدة النساء العالمین و خیر النساء و بتول .

و شگفت تر از همه " ام ابیها " یعنی " مادر پدرش " است که بیانگر علاقه بسیار زیاد حضرت فاطمه است به پدر بزرگوارش و اینکه با همه کمی سن از آغاز کودکی ، پناهگاه معنوی و تکیه گاه روحی مانند خدیجه ، برای پدر بزرگوارش بوده است .

حضرت فاطمه زهرا وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خدیجه بود ، در جود ، بخشش ، بلندی نظر و حسن تربیت وارث مادر و در سجایای ملکوتی وارث پدر و همسری دلسوز ، مهربان و فداکار برای همسرش علی(ع) بود .

فاطمه در کنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربیت شد و علوم و معارف الهی را از سرچشمه نبوت فراگرفت و آنچه را به سالها آموخت، در خانه همسر به مرحله عمل گذاشت و چون مادری سالخورده و کدبانویی آزموده که تمام دوره های زندگی را گذرانده باشد، به اهل خانه و آسایش شوهر و تربیت فرزندان توجه می کرد و آنچه را بیرون خانه می گذشت ، مورد توجه قرار می داد و از حق خود و همسرش دفاع می کرد .

پس از رحلت پیامبر اکرم، فاطمه سرور زنان عالم و سرور زنان این امت ، این نوگل خندان باغ رسالت بر اثر تندبادهای حوادث ، بسیار زود پرپر شد.  
 

 

 

 

 

 

ایشان مظهر دین ، اسوه تقوی ، سرور زنان جهان و الگوی عفت و فضیلت است. زندگی حضرت فاطمه (س) بانوی نمونه تاریخ بشریت ، در طول قرون و اعصار متمادی الگویی ارزنده و پرارزش برای زنان مومن و خداجوی بوده و گذشت زمان نیز بر شکوه و عظمت این الگو افزوده است.

 

 


 

  درج نظر خصوصی

نظرات 12 + ارسال نظر
ابجی فری شنبه 19 اردیبهشت 1388 ساعت 08:31 http://roozegarr.persianblog.ir/

سلام امید دل
منم شهادت این بزرگ بانوی اسلام رو به همه خصوصا خانومهاتسلیت می گم

ابجی فری سه‌شنبه 22 اردیبهشت 1388 ساعت 08:38 http://roozegarr.persianblog.ir/

سلام امید دل
نمی دونم تا حالا رفتی نمایشگاه یا نه... اگه نرفتی ادرس غرفه اینه
شبستان... رهراوی ۲۹... غرفه ی ۵... اندیشه ی مانا
امید دلمی تا ابد

مسعود چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388 ساعت 00:46 http://www.world-sport.blogfa.com

سلام امید جان ممنون که خصوصی گذاشتی . در ضمن من بعد از مدت ها آپ کردم . خوشحال میشم افتخار همراهی بدی .

ابجی فری چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388 ساعت 07:41 http://roozegarr.persianblog.ir/

سلام امید دل
۴ شنبه خوش

کیانوش پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388 ساعت 15:05

سلام امید جان
حال شما
احوال شما
شرمنده ام که مدتی سر نزدم ایشالا از این به بعد سعی میکنم بازم سر بزنم

سعید جمعه 25 اردیبهشت 1388 ساعت 08:22 http://http://saeid-hipno.persianblog.ir/

سلام امید جان
جمعه خوش
وقت داشتی یه سر اونطرفا بزن... ممنون حاجی

آمی تیس شنبه 26 اردیبهشت 1388 ساعت 18:14

سلام دوست جون. اومدم تشریف نداشتید.
روز خوش

[ بدون نام ] دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 09:26

سلام به امید خان گل گلاب. ممنون از اینهمه لطفتون.
اما اینکه تو وبلاگ شما جایی برای درج نظر خصوصی یا ای میل آدرسی از شما نیست از نظرمن یه نقصه که هرچه زودتر فکری براش بکنید بد نیست.
استغفرالله ببین چه جوری حرف در میارن. امان از این یک کلاغ چهل کلاغ گوها.

[ بدون نام ] دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 09:28

راستی من آمی تیس هستم. یادم رفت اسمم رو بنویسم

.:آناهیتا:. دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 12:34 http://asemone-noghreei.persianblog.ir/

سلام داداشی خوبی؟
شهادت بانوی دو عالم را به همه ی شیفتگان و رهروانش تسلیت عرض میکنم.
راستی داداشی من آپم اگر دوست داری اگر زحمتی برات نیست لطفی کن و قدم بر دیدگانمان بگذر.

ابجی فری سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1388 ساعت 08:49

کجایی تو؟!!!!!!!!!!! ایت الله بهجت به رحمت خدا رفتن تو پست نذاشتی!!!!!!!!!!!!!!

آمی تیس سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1388 ساعت 12:56

سلام دوست جون. یه سری به این لینکهایی که گذاشتم بزنید. یه مطلب از من منتشر شده. البته اگر دوست دارید. دوست داشتی نظر بده. البته تو وبلاگ خودت. روزت خوش
http://www.babakdad.blogfa.com/
http://hayaat.blogfa.com/post-15.aspx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد